Underbar film

Igår va vi på bio. Filmen vi såg heter Australia. Det var nog den bästa filmen jag sett på länge. Helt underbar, ibland kunde jag komma på mej själv med att nästan börja gråta för att jag tyckte den va så bra.
Det va både äventyr, romantik å drama blandat. En film jag helt klart rekommenderar.



Filmen tar sin början innan andra världskriget. Den utspelar sig också under kriget då japaner bombarderar norra Australien. Fler bomber släpptes då än under attacken mot Pearl Harbor.

Det storslagna australiensiska landskapet utgör bakgrunden till denna historia om brittiska aristokraten Lady Sarah Ashley (Nicole Kidman) som kommer till Australien i slutet av 30-talet för att leta efter sin man som åkt dit för att sälja deras ranch. När hon kommer fram finner hon maken död och att hennes enda tillgång är en boskapsranch lika stor som Belgien.

För att rädda sin egendom måste hon tillsammans med en råbarkad boskapsfösare (Hugh Jackman) driva boskapen genom det oändliga, karga landskapet. Det blir en svindlande resa och tillsammans upplever de en kärleksaffär, hur andra världskriget drabbar Australien i och med Japanernas bombningar av Darwin och ställs inför val som kommer att förändra deras liv.

(Text: bio.nu)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0