Orkidé försök 2


Har idag köpt mej min 2:a Orkidé. Tänkte jag skulle ge det ett nytt försök. Min förra blev inte så himla glad när den fick flytta hem till mej, utan skrumpnade snabbt ihop å blev alldeles svart. Medans det fortfarande fanns lite lite hopp så tyckte mamma att vi skulle ställa den i fönstret. Till slut såg den ut mest som nån slags förkolnad bit.
Men i alla fall, då dom är så himla fina så tänkte jag att jag skulle testa igen. Köpte en på Ikea denna gången (förra på Plantagen). Får se om jag lyckas bättre nu då. Wish me luck!



Fortsättning följer.

Kommentarer
Postat av: Aurum

Jag älskar orkidéer! Jag är inte alls bra med växter men de orkidéerna jag har haft har mått ganska bra hos mig sen jag fick tips hur man ska sköta om dem. Man ska inte vattna dem alls ofta och det ska inte finnas vatten på bottnet av krukan. En tips jag fick var att ha de under vatten kran och låta vattnet rinna igenom så att hela innerhållet blir genomfuktad. Sen låter man det rinna av och ställer tillbaka på plats, gärna nära ett fönster i en genomskinlig kruka. Detta kan man göra en gång i veckan men jag vattnar typ ett par gånger i månaden bara.

Men visst är de snygga.Och de blommar så länge med!

2009-05-02 @ 01:22:12
URL: http://aurum.blogg.se/
Postat av: Aurum

Ja, det låter väldigt konstigt det som händer med din tidigare orkidé... Jag har ingen aning vad det kunde berot på. En av mina orkidéer har aldrig blommat men nu har jag flyttat den i en genomskinlig kruka så jag väntar o se om det blir några blommor...

Jag hoppas det blir bra men din nya blomma! De är ju ganska dyra trots allt så man vill gärna att de överlever. Själv har jag lyckats ta dö på många växter... Oftast beror det på att jag har vattnat dem för mycket så att rötterna dör och sen resten av växten. Jag tror det gäller att hitta växter som trivs hos en och då hålla sig till dem (jag har gett upp med begonior tex efter att jag tog dö på 3 växter på bara några veckor -duktigt vad?- ;-)

Jag önskar dig en trevlig dag! =)

2009-05-02 @ 11:02:50
URL: http://aurum.blogg.se/
Postat av: Linda H - En make up artist

Jag fotograferar nästan alltid i dagsljus utan blixt, med rätt ljusinställning på kameran. Eller så tar jag med en ganska stark lampa som ljuskälla.

2009-05-02 @ 12:29:20
URL: http://micromiss.blogg.se/
Postat av: Aurum

Hej igen! Vad fint det här rosa på kommentarrutan hur gjorde du det?

Jo jag skulle svara: Jag ger orkidénäring till dem ibland men inte alls ofta. Jag tror jag har gett dem två gånger på ett år.

2009-05-02 @ 23:52:12
URL: http://aurum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0